L’Ajuntament de Badalona ha pres una decisió crucial que afectarà la mobilitat i la qualitat de l’aire a la ciutat. En una reunió recent del Govern municipal, s’ha aprovat una moratòria de tres anys, establint una data límit fins a l’1 de gener de 2027, per a l’aplicació de les restriccions de vehicles a les Zones de Baixes Emissions (ZBE), com estipula la Llei 7/2021, del Canvi Climàtic i Transició Energètica, que requereix que els municipis de més de 50.000 habitants adoptin aquestes mesures.

Aquesta decisió preveu l’ajornament de les sancions relacionades amb les restriccions a la circulació a les ZBE fins a la nova data establerta. Una ZBE és una àrea urbana específica on s’imposen restriccions d’accés i circulació als vehicles més contaminants, basant-se en les etiquetes o distintius ambientals de cada vehicle i, a més, en els episodis ambientals que puguin afectar la qualitat de l’aire.

D’acord amb les dades recopilades per l’Ajuntament, en determinades circumstàncies, aquestes restriccions podrien afectar la meitat dels vehicles a Badalona, tenint un impacte directe en la vida quotidiana dels seus habitants.

L’alcalde de Badalona, Xavier Garcia Albiol, ha expressat la raó d’aquest ajornament: «el fem pensant en tots els veïns de Badalona que resultarien castigats amb l’entrada en vigor de la zona de baixes emissions i que no poden canviar-se el cotxe”. L’alcalde ha afegit que “no podem obligar en la situació actual de crisi econòmica, de l’increment dels preus de la cistella de la compra, de l’augment de les hipoteques, que els veïns de Badalona hagin de fer front de manera immediata a una despesa tan important com la compra d’un vehicle».

L’alcalde ha subratllat la importància de millorar la qualitat de l’aire i la sostenibilitat a la ciutat: «aquest Govern està convençut que calen prendre mesures per a la millora de la qualitat de l’aire perquè estem compromesos amb la sostenibilitat i la salut”, però, ha afegit “cal abans de demanar aquests esforços a la ciutadania que des de les administracions fem passes reals en la millora del transport públic com ara el perllongament de la línia 1 del Metro, l’ampliació de la xarxa del tramvia que faciliti la mobilitat de barris com la Mora i el Progrés, així com la transformació i la renovació de les línies de busos per adaptar-les a la nova realitat de la mobilitat a la ciutat per poder tenir una xarxa de transport públic de qualitat i amb prou capacitat».

Un ajornament que donaria segons el consistori l’oportunitat d’ajustar-se a les futures restriccions de les ZBE mentre l’Ajuntament es compromet a millorar les opcions de transport públic disponibles a la ciutat, amb l’objectiu de construir un futur més sostenible i saludable.