Tot i que les dades de la licitació es coneixien des del juliol, va ser durant l’acte d’inici del curs polític del Partit Popular, a Esplugues de Llobregat on l’alcalde de Badalona va donar a conèixer més detalls d’un dels atractius per aquest Nadal a Badalona.
Ho vàrem avançar al BDNDigital: Badalona tindria un arbre de Nadal de 40 metres. Després que diversos alcaldes convidessin als assistents als actes de les seves ciutats, el torn de paraula de Xavier García Albiol va servir per anunciar que la ciutat de Badalona tindria “l’arbre de Nadal més gran de l’Estat”.
Proposta que no deixa indiferent
Una iniciativa “simpàtica”, en paraules d’Albiol i que pretén servir de punt d’atracció turística i comercial per la propera campanya nadalenca. La seva ubicació a la Plaça President Tarradellas -al costat del Palau Olímpic de Badalona- pot atreure nous visitants per a la fira de Nadal que s’hi instal·larà, així com per als comerços més propers -inclòs el Centre Comercial Màgic-. Una zona perfectament connectada amb la resta de la ciutat i l’àrea metropolitana en transport públic -bus, metro i tramvia-, així com per accedir en transport privat donada la proximitat de l’autopista C-31. La plaça ja ha acollit nombrosos esdeveniments multitudinaris com alguns actes durant la celebració de la final de la Copa del Rei de bàsquet.
Retorn econòmic i despesa energètica
La seva inauguració el pròxim 18 de novembre s’intueix multitudinària, amb la presència de nombrosos mitjans de comunicació de tot l’Estat (la comparació amb les iniciatives de l’alcalde socialista de Vigo és recurrent).
Un possible motor econòmic que a escala publicitària podria aportar xifres que en anys anteriors s’han valorat a la capital catalana de forma positiva. Segons un estudi de l’Ajuntament de Barcelona, l’impacte publicitari de les llums de Nadal va arribar al 2022 a un valor publicitari de més de 800.000 euros i més de 2.600.000 en valor de comunicació, amb un rellevant augment de les visites a les zones il·luminades.
Els estudis, però, no destaquen quin és l’impacte que en plena crisi climàtica poden tenir aquestes accions. Tot i l’estalvi que implica la il·luminació de led, la despesa energètica de milers de bombetes és considerable. Les veus crítiques apunten a una despesa innecessària o al fet de no donar exemple en una situació actual, sensible pel que fa a l’evident canvi climàtic.
L’empresa andalusa, Ximenez Group, que podria ser l’executora de l’encàrrec de l’Ajuntament, destaca el seu compromís amb la sostenibilitat i l’estalvi energètic als seus projectes, amb una reducció de més del 90%, així com l’aposta per la reutilització i transformació de materials per optimitzar recursos.
Més alt que el campanar de Santa Maria
El disseny de l’estructura cònica de Badalona serà del tipus digital, amb 60.000 punts de llum píxel de led que permeten projectar espectacles de llum i so, així com endinsar-se al seu l’interior (podrien entrar més de 100 persones alhora). Permetrà fer diversos passis diaris i tindrà una alçada estimada de 40 metres, un parell més que el campanar de l’església de Santa Maria.
A l’Estat, la ciutat de Sevilla ja va tenir un arbre similar, i Denver, als Estats Units va fer servir com a reclam turístic una d’aquestes estructures que ens permeten fer-nos una idea de com serà el disseny badaloní.