Publicitat

Agents de la Policia de la Generalitat-Mossos d’Esquadra de la Divisió d’Investigació Criminal (DIC) de la Regió Policial Metropolitana Nord han detingut vuit homes d’entre 21 i 46 anys, com a presumptes autors d’almenys 14 robatoris de mercaderia a camions estacionats a àrees de servei amb el modus operandi conegut com a teloners, 3 robatoris violents, 3 robatoris amb força a concessionaris, 22 robatoris de vehicles i pertinença a grup criminal.

En tres ocasions, quan els membres del grup van ser descoberts pels camioners mentre els sostreien la càrrega, no va dubtar en agredir-los per tal de dur a terme el robatori.

Els investigadors han pogut determinar que els autors generaven un volum d’ingressos en la venda de mercaderies d’entre 6000 i 9000 euros mensuals.

Sostreien vehicles de gamma alta per poder garantir-se una ràpida fugida

Els robatoris coneguts amb el mètode teloner es caracteritzen per estar localitzats a àrees de servei i descans properes a les vies ràpides i altres carreteres, habitualment en horari nocturn. Aquests punts on convergeixen camioners proporcionen als grups criminals la facilitat en la fugida que els donen autopistes i autovies. Per aquest motiu, i per dificultar l’acció policial, els arrestats utilitzaven vehicles d’alta gamma prèviament sostrets.

En aquest sentit, la investigació es va iniciar arran de la sostracció de vuit vehicles d’un concessionari de Sabadellla matinada del 14 maig. La unitat d’Investigació de Sabadell va començar amb les primeres gestions amb les que van detectar un grup criminal especialitzat en la sostracció de mercaderia continguda als remolcs de camions a àrees de servei i descans. En aquest punt de la investigació, se’n va fer càrrec l’Àrea d’Investigació Criminal de la Regió Policial Metropolitana Nord.

Els vehicles sostrets, que van ser recuperats de manera pràcticament immediata pels investigadors, tenien unes característiques determinades. Prioritzaven la utilització de vehicles tipus SUV, SUV Crossover o furgonetes, que els hi permetien gran mobilitat, una gran potència i capacitat de fugida i major capacitat de càrrega que qualsevol utilitari convencional.

L’afectació al sector del transport, tant pel que fa a la integritat dels conductors (no dubtaven en utilitzar la violència i/o intimidació en aquells casos que eren sorpresos pel transportista, si consideraven que la càrrega era suficientment valuosa), com per les pèrdues econòmiques que generava a les víctimes, va comportar la necessitat d’establir una sèrie d’accions policials focalitzades a aturar l’activitat delictiva del grup criminal.

Així doncs, es va establir un dispositiu marc en els punts de màxima incidència de les àrees de servei i descans de les principals vies de comunicació de la zona: l’AP-7 i la C-33 amb la finalitat d’identificar les persones que estaven al darrera dels robatoris.

El modus operandi, clau per identificar-los

Les circumstàncies del robatori, sumades a la intel·ligència policial generada sobre aquest fenomen, sobretot en vies com l’AP-7 va poder encarar les primeres hipòtesis en un grup de persones que ja tenien antecedents per aquests fets i que s’havien mogut per aquetes zones.

Els investigats eren coneguts per diverses unitats d’investigació dels mossos, ja que tres dels integrants del grup acumulen 79 antecedents policials, la gran majoria per fets contra el patrimoni. Pel que fa a la resta del grup, tots tenen almenys un antecedent.

Un cop els investigadors van ubicar el gruix del grup es van iniciar les primeres vigilàncies que van dur a la detenció in fraganti de tres persones mentre intercanviaven mercaderia sostreta d’un vehicle a altre del mateix grup. En aquesta actuació, també es va intervenir una arma de foc real i es van recuperar diverses caixes de capsules de cafè valorades en 88.080€.

A banda, les gestions d’investigació van permetre constatar la comissió d’altres fets. També van servir per localitzar locals a Molins de Rei, El Prat de Llobregat, Badalona i Pineda de Mar que utilitzaven per descarregar i emmagatzemar la mercaderia, tot i que també els feien servir com a punt de venda a terceres persones, coneixedores de la procedència il·lícita de la mercaderia (receptadors).

Explotació de la investigació

Un cop obtinguts indicis suficients que demostraven els comportaments il·lícits en els que prenien part, i sota la tutela del l’Il·lustríssim Jutjat d’Instrucció 3 de Sabadell, els investigadors van iniciar la fase d’explotació del cas.

El passat dia 2 es va realitzar el dispositiu d’explotació de la investigació que va afectar diverses poblacions de l’àrea metropolitana de Barcelona. Els investigadors van detenir 5 persones i es van realitzar diverses entrades i perquisicions, tant a domicilis particulars, com als locals utilitzats pel grup criminal.

Als domicilis es van localitzar efectes relacionats amb diferents robatoris, instruments i eines utilitzades per a sostreure vehicles, es van recuperar claus originals i clonades d’alguns dels vehicles sostrets i es van intervenir dos vehicles d’alta gamma.

Del resultat de la primera detenció in fraganti i de les diferents entrades i perquisicions els investigadors va poder recuperar molt material sostret que es trobava emmagatzemat als locals que utilitzaven. Un cop determinada la procedència, el van poder retornar als seus legítims propietaris.

Un cop va passar a disposició judicial, el líder del grup criminal va ingressar a presó provisional, mentre que la resta d’integrants van quedar en llibertat amb càrrecs.

Article deRedacció

Connectant Badalona